اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فارس من| پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش تسهیلات به‌ بانک مرکزی ارسال شده است

مدیر شعب بانک مسکن خراسان رضوی در خصوص افزایش میزان وام گفت: در بازپرداخت تسهیلات توان مالی متقاضیان اهمیت زیادی دارد، اما در حال حاضر پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش تسهیلات یاد شده به‌ بانک مرکزی ارسال شده است.

فارس من|  پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش تسهیلات به‌ بانک مرکزی ارسال شده است

به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، «سپرده‌ها در بانک مسکن بی‌ارزش شده است» از جمله سوژه‌هایی است که توسط مخاطبان در سامانه «فارس من» ثبت و درخواست پیگیری آن از سوی سپرده‌گذاران اعلام شد، به‌همین دلیل و به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر به‌سراغ  مدیر شعب بانک مسکن خراسان رضوی رفتیم و با وی به‌گفت‌و‌گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

حسن خطیب‌زاده گفت: تعداد حساب‌های فعال صندوق مسکن یکم خراسان رضوی در حال حاضر 25 هزار و 388 فقره با مانده حساب ۲ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۸۷۵ میلیون ریال است.

وی ادامه داد: حساب‌های صندوق مسکن یکم شامل فسخ ناشی از استفاده تسهیلات و همچنین انصراف از دریافت تسهیلات است و تعداد حساب‌های افتتاحی و فسخی به‌صورت تدریجی و در یک دوره زمانی متغیر و دارای نوسان است.

مدیر شعب بانک مسکن خراسان رضوی در پاس به‌این پرسش که با توجه به‌گذشت زمان و افزایش قیمت مسکن، وضعیت سپرده‌گذاران چطور خواهد بود؟، تصریح کرد: از سال گذشته و به‌دنبال رشد ناگهانی قیمت مسکن در مدت زمان کوتاه و لزوم سپرده‌گذاری حداقل برای یکسال عملا مشتریان رغبت کمتری برای سپرده‌گذاری و استفاده از مزایای آن در بلند مدت دارند.

خطیب‌زاده در خصوص افزایش میزان ریالی وام، عنوان کرد: در صورت افزایش سقف تسهیلات صندوق مسکن یکم (مشروط به‌موافقت و تایید بانک مرکزی و مقامات ذی‌ربط در وزارت راه و شهرسازی) این امر منجر به‌افزایش اقساط بازپرداخت تسهیلات می‌شود.

وی اضافه کرد: از طرفی در بازپرداخت تسهیلات توان مالی متقاضیان اهمیت زیادی دارد و با عدم افزایش محسوس درآمد و حقوق کارمندان و کارگران، این امر وصول مطالبات بانک را با چالش همراه می‌سازد، ولی در حال حاضر پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش تسهیلات یاد شده به‌بانک مرکزی ارسال شده است.

مدیر شعب بانک مسکن خراسان رضوی در پاسخ به‌اینکه آیا در صورت برداشت سپرده توسط سپرده‌گذارانی که تسهیلات دریافت نکرده‌اند بانک با بحران مواجه می‌شود؟ اظهار کرد:  این نکته صحت ندارد، در حال حاضر کمتر از ۹ درصد منابع استان مربوط به‌حساب صندوق مسکن یکم بوده که در صورت کسر مانده به‌دلیل فسخ حساب‌هایی که نسبت به‌اخذ تسهیلات و یا انصراف از تسهیلات اقدام کرده‌اند، هیچ‌گونه مشکلی را برای بانک ایجاد نمی‌کند.

خطیب‌زاده افزود: همچنین تأمین منابع و نقدینگی برای پرداخت مانده حساب‌های صندوق مسکن یکم از محل سایر منابع و وصولی‌های نقدی و بازپرداخت سایر تسهیلات اعطایی بانک است.

با توجه به اینکه حساب‌های صندوق یکم در تاریخ ۹۷/۰۴/۳۱ تعداد ۲۵ هزار و ۲۴۲ فقره و مبلغ ۴ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۵۰۶ میلیون ریال بوده و همچنین در پایان سال ۹۷ تعداد ۲۶ هزار و  ۳۹ فقره و مبلغ ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۹۵۸ میلیون ریال بوده و در پایان تیرماه سال جاری تعداد ۲۵ هزار و ۳۸۸ فقره و مبلغ ۲ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۸۷۵ میلیون ریال است که کاهش موجود در آخرین آمار به‌طور عمده به‌واسطه سر رسید سپرده‌های مذکور برای پرداخت تسهیلات بوده، گفتنی است که کل تسهیلات پرداختی از ابتدای مردادماه سال گذشته تا پایان تیرماه سال جاری تعداد ۳ هزار و ۱۶۳ فقره به مبلغ ۲ میلیون ۶۲۱ هزار و ۹۸۰ میلیون ریال است که با توجه به توضیحات فوق همان طور که عنوان شد عمده کاهش مانده حساب‌های صندوق یکم مربوط به‌تسهیلات پرداخت شده و فسخ حساب‌های مذکور بوده است.

چرایی کاهش دریافت تسهیلات مسکن، به شرایط بسیار سخت دریافت وام، مبلغ کم و صفوف طولانی انتظار باز می‌گردد، یکی از  عوامل مؤثر در افزایش قدرت خرید مسکن، تسهیلات  بانکی تعریف شده از سوی بانک مرکزی برای زوجین و خانه اولی‌هاست که به زعم بسیاری شرایط مطلوبی ندارد و دردی را دوا نمی‌کند. 

در حال حاضر تسهیلات مسکن جوابگوی بازار مسکن نیست، بنابراین دولت، بانک مرکزی و بانک مسکن باید اقدامات لازم را برای افزایش سقف تسهیلات مسکن انجام دهند، چرا که افزایش و رشد چشمگیر قیمت مسکن با این میزان تسهیلات تطابق ندارد.

انتهای پیام/ 70071/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول